Aangezien jullie, in tijden van Corona, niet tot bij Creanest geraken, breng ik Creanest met veel plezier tot bij jullie thuis!
Hieronder vind je het online aanbod van Creanest. Het is een glimp van hoe ik te werk ga op een kampje: elke dag lees ik een stukje van een verhaal rond een bepaald thema voor en doen we leuke activiteiten rond dat hoofdstuk.
In een tijdperk zonder Corona, zou ik deze paasvakantie, samen met mijn stagiaire Laurence De Schryvere, het kampje ‘Loeka’ organiseren. Corona stak daar echter een stokje voor. Maarrr… niet getreurd: via dit online aanbod lijkt het alsof we toch een beetje samen zijn en we toch een beetje op kamp zijn.
Via deze weg, zou ik graag Laurence bedanken voor haar input bij dit online aanbod.
Ik ben opnieuw in mijn pen gekropen en schreef het verhaal ‘Loeka verkent de jungle’, waarbij Loeka allerlei dieren ontmoet. Elke dag leert hij een ander dier kennen waar hij vanalles over bijleert.
Vanaf maandag 13 april t.e.m. vrijdag 17 april zal ik elke ochtend:
BELANGRIJK: in het filmje ontmoet Loeka een dier waar hij vanalles over bijleert. Bij het bekijken van het filmpje, toon de foto’s of de informatie van de activiteiten nog niet aan je kinderen. Het is de bedoeling dat je kinderen mee raden met Loeka welk dier hij ontmoet. Als ze door de foto’s of info op de activiteiten al weten welk dier hij zal ontmoeten is heel de verrassing weg en dat zou jammer zijn!
Elke dag komt een ander stukje van het verhaal a.d.h.v. een filmpje + activiteiten en tips voor ouders, online. Deze horen per dag allemaal samen. De activiteiten en tips zijn geïnspireerd op het stukje van het verhaal van die dag, voorgelezen in het filmpje.
Ik raad je aan de volgorde van de filmpjes te volgen (het verhaal volgt op elkaar), maar voel je vrij om een andere dag dan maandag 13 april te starten met het online aanbod. Wil je liever niet elke dag een filmpje bekijken en de activiteiten uitvoeren en doe je het liever wat meer gespreid, kan dat uiteraard ook.
Het verhaal en de activiteiten zijn inspiratie waaruit jullie kunnen vertrekken, wil je kind/jij het graag anders uitvoeren, heeft je kind/jij andere ideeën, experimenteer er maar op los.
Ik heb geprobeerd het benodigde materiaal voor de activiteiten te kiezen uit materiaal waarvan ik denk dat jullie dit thuis liggen hebben, heb je toch niet exact hetzelfde materiaal liggen, ren niet halsoverkop naar de winkel maar #stayathome en wees creatief, misschien heb je wel ander materiaal liggen dat evengoed gebruikt kan worden.
Kennen jullie nog kinderen en ouders die willen meedoen met dit online aanbod, deel gerust!
Zijn jullie klaar om jullie te laten meevoeren door Loeka’s avonturen?
OPROEP: als jullie leuke foto's of filmpjes hebben van de activiteiten met jullie kids van het online aanbod, die jullie met mij willen delen, post gerust eens een foto/filmpje op de Facebook- of Instagram-pagina van Creanest. Ik zal een bericht aanmaken, waaronder jullie dan jullie foto’s of filmpjes kunnen plaatsen. Zo creëren we samen een ‘kampgevoel’ <3.
De vlinder staat voor TRANSFORMATIE. Deze periode is ideaal om handelingen/gewoontes/patronen die niet meer werken in je gezin te transformeren (veranderen). Hoe kan je weten wanneer handelingen/gewoontes/patronen niet meer werken? Als ze keer op keer een negatieve reactie bij je kind(eren) of bij jezelf oproepen en je kind(eren) of jijzelf er last van hebben. Bijvoorbeeld, een gewoonte zorgt elke keer voor discussie en loopt bijvoorbeeld telkens uit op (een lichte of zwaardere) ruzie en/of zorgt voor stress bij één van of alle gezinsleden.
Misschien kan je vandaag de eerste stappen zetten om het eens over een andere boeg te gooien?
Ik geef een voorbeeld: je kinderen hebben geknutseld, maar hebben het huis en zichzelf ook vuil gemaakt. Misschien gaat je haar recht staan bij het idee alleen al dat ze zouden knutselen of je huis vuil maken. En misschien sta je tijdens het knutselen al klaar om er met de bezem door te gaan. Maar kinderen hebben nood aan een plekje in huis waar ze volledig vrij zijn om creatief te zijn, te experimenteren, dingen uit te proberen. Worden ze vuil, da’s juist een teken dat ze zich geamuseerd hebben, dat ze in de ‘creatieve flow’ zaten.
Enkele tips:
Dit is slechts een voorbeeld van transformatie van een handeling. In jouw gezin kan er een andere handeling/gewoonte/patroon vaak de kop op steken. Erken eerst je gevoel en het gevoel bij je kind(eren). Vind je dat er iets moet veranderen, neem dan kleine stapjes, probeer verschillende andere manieren uit. Degene die werkt is degene die voor iedereen goed voelt en dus de sfeer in het gezin bevordert en niet belemmert.
Maak een gezellig ‘huisje’ om gezellig een boekje te lezen, naar muziek te luisteren, met knuffels te spelen, te tekenen, enz. Er zijn eindeloze manieren om te doen: je kan een tipi bouwen, of een gezellig huisje onder tafel, of je zet gewoon je tent middenin een kamer. Maak het daar lekker gezellig met wat dekentjes, kussens, gezellige sfeerverlichting, nachtlampje. Deze activiteit kan binnen of buiten gedaan worden.
Als je geen stokken hebt, kan je ook een ‘huisje’ maken onder een tafel. Hang wat dekens over de tafel, leg er wat dekens en kussens in en een lampje en heerlijk genieten van de rust (ook voor de ouders). Wat ook een optie is, is je tent opzetten in huis en het daar gezellig maken.
De schildpad doet alles op zijn EIGEN TEMPO. Nu is het ideale moment om eens bij jezelf en je kinderen te ontdekken wat jullie eigen natuurlijke tempo/ritme is. Zijn jullie langslapers of vroege vogels? Wanneer krijgen jullie honger? Wanneer zijn jullie het meest actief? En op welk moment van de dag hebben jullie minder energie? Willen jullie het liefst iets DOEN (ook om te ontspannen) of kunnen jullie ook gewoon ZIJN (gewoon niets doen en genieten van niets te doen (bijv. zitten/liggen in de zetel)? Hoeveel woorden moeten jullie op een dag kwijt? Is die behoefte op het einde van de dag vervuld? Wanneer willen jullie je even terug trekken (bijvoorbeeld in jullie ‘tipi’ of huisje onder tafel of in een tent)? Dit ritme kan voor iedereen in je gezin anders zijn. Nu kan je ontdekken wat iedereen zijn noden zijn en dan in de toekomst weet je misschien waarom je kind bijvoorbeeld lastiger doet (misschien heeft het te maken met zijn natuurlijk ritme). We leven natuurlijk ook met elkaar samen, dus kunnen we niet de hele dag ons eigen ritme volgen, we moeten ons sowieso aanpassen aan elkaars ritme. Maar als je al weet hoe het natuurlijk ritme van je kind en jezelf eruit ziet (en waar we nu de tijd voor krijgen om te ontdekken), kan daar wel rekening mee gehouden worden of alleszins veel gedrag in een ander licht gezien worden. Misschien doet je kind op een bepaald moment lastiger, maar heeft het honger of is moe, enz. Of wil het ’s avonds nog niet slapen en blijft het maar naar beneden komen (misschien is het al zijn woorden nog niet kwijt voor die dag)?
Dat ‘huisje’ (soms noem ik het ook een ‘nestje’), een plekje waar kinderen zich kunnen terug trekken en ongestoord hun eigen ding kunnen doen is zeer belangrijk voor hen. Kinderen krijgen veel prikkels te verwerken op een dag en in hun ‘huisje’ kunnen zij hun ‘batterijen’ weer opladen. Dat ‘huisje’ of ‘nestje’, hoe je kind het ook wil noemen, kan ook een vast plekje in de zetel zijn, waarnaar zij altijd kunnen terugkeren om ongestoord hun eigen ding te doen. Er zijn natuurlijk verschillen tussen kinderen. Sommige kinderen kunnen zich uren zelfstandig bezig houden, anderen hebben altijd hun ouders nodig om samen iets te doen. Maar ook voor deze laatste kinderen kan dit eigen plekje gunstig zijn. Je kan misschien een leuke playlist opleggen en samen afspreken bij welk liedje of wanneer die gedaan is, hij/zij iets anders wil doen. Leg hem/haar zeker geen eindmoment op, bespreek het samen met je kind, anders ziet je kind het als iets wat MOET, en het zou iets moeten zijn waar ze deugd van hebben en wat ze WILLEN doen.
Hou een gezellige Wellness bij jou thuis en voel je als herboren <3
De slang staat voor LOSLATEN wat je niet meer nodig hebt en OPNIEUW GEBOREN WORDEN (bij de slang letterlijk in een nieuw vel). Dit Wellnessmomentje van vandaag heeft hopelijk deugd gedaan en misschien voelen jullie je nu wel een beetje als ‘herboren’.
Gisteren (op dag 2) gaf ik de tip een verandering door te voeren, iets vervangen dat niet meer werkte. Vandaag kan je stilstaan bij jezelf en reflecteren. Wat heb ik gedaan dat werkte en wat werkte niet tijdens deze verandering? Hoe reageerde iedereen op wat je probeerde? Welke levenslessen heb je hieruit getrokken? Heb je een deel dat al lang vastzat in jezelf, bijvoorbeeld een situatie met de kinderen die al eventjes niet meer vlot verliep maar door de verandering misschien beter is, nu kunnen genezen? Wil je de verandering blijven doorvoeren, ga dan op zoek naar wat tips voor jezelf die je nog beter ondersteunen bij deze verandering. Vraag ook eens aan je partner en kinderen wat ze vonden van de verandering. Kinderen en jezelf hebben een handleiding. Helaas krijg je deze niet gratis mee van bij de geboorte. Jezelf, je kinderen en je partner leren kennen en is een levenslang proces. Veranderingen doorvoeren, en zeker gewoontes, kunnen tijd en véééél geduld vragen en kunnen in het begin veel reactie uitlokken, maar zet door en elke stap is een stap vooruit.
Een leuke activiteit die jullie hierbij kan ondersteunen is een vision board maken. Neem voor ieder een groot blad, tijdschriften met mooie prenten waarin geknipt mag worden (voorbeeld: Happinez, Flow, KIIND, Bloom, natuurtijdschriften, enz.), lijmstiften en scharen. Bij je kinderen kan je vragen dat ze prenten zoeken waarvan ze vinden dat die bij hen passen. Als volwassene kan je prenten selecteren met als insteek een bepaald levensgebied (gezin, werk, hobby’s, enz.) of doelen die je wil bereiken (in je gezin, werk, bucket list topics, enz.) of een ander thema dat nu prominent aanwezig is in je leven. Als je genoeg prenten hebt verzameld, kunnen jullie ze op kleven op jullie blad. Je kan ze ergens in het zicht hangen, dat werkt bevorderend. Nadien kunnen jullie in gesprek gaan over de prenten. Bij kinderen kan je hen vragen of ze er iets over willen vertellen. Of vragen stellen zoals: ik zie dat dat een boom op staat en er staat veel groen op je prenten, kan het zijn dat je wel van de natuur houdt? En wat doe je zoal graag in de natuur? Of… kan je vertellen waarom je deze prent (en je wijst één aan waarover je meer wil weten) gekozen hebt? Je kan hier eindeloze vragen over stellen. Wel best open vragen en geen suggestieve. Het leuke is dat jullie zo op een toffe manier elkaar nog beter kunnen leren kennen en elkaars handleiding kunnen leren lezen. Het is een interessante manier om een duidelijk beeld te krijgen over wat jullie belangrijk vinden in jullie leven.
Lak je nagels in alle kleuren van een kameleon, schmink elkaar, doe je kleurrijkste verkleedkleren aan en camoufleer je net zoals een kameleon!
De kameleon staat voor ZICH AANPASSEN aan zijn omgeving, maar ook AANWEZIG ZIJN in het hier en nu. Hoe vaak gebeurt het niet dat je doorheen de dag bij allerlei zaken aan het multitasken bent? Nu zeker, nu de scholen dicht zijn en je kinderen ganse dagen thuis zijn. Je hebt geen tijd om stil te staan bij het hier en nu, écht aanwezig te zijn. Focus je vandaag op één activiteit, één interactiemoment met je kind en geef hem of haar je volle aandacht door echt naar hem/haar te luisteren, te praten of samen iets te doen. Doe dit zonder dat je gedachten bij je werk of ergens anders zijn, zonder bezig te zijn met je GSM , enz. Je kind zal je dankbaar zijn voor die waardevolle momenten!
Ga naar buiten en neem een grote handdoek/(picknick)deken, dolfijnenmuziek en je lievelingsknuffel mee. Vraag aan je ouders om de volgende visualisatie voor te lezen…
“Sluit je ogen. Maak het helemaal stil van binnen. Luister naar het liedje. Hoor je het water? Hoor je daar misschien een dolfijn? Stel je voor dat je op een strand ligt, de zon schijnt en streelt jouw gezicht. Je krijgt het een beetje warm en je duikt in de zee, een diepe helderblauwe zee. Beeld je in dat je een dolfijn bent. Hoe zie je eruit als dolfijn? Welke kleur heb je? Ben je groot of klein? Ben je een mannetje of een vrouwtje? Heb je misschien kindjes? Hoe voelt jouw huid aan? Is die glad, glibberig, zacht, nat, droog…? Voel eens aan jouw huid. Aai eens over je buik (hihi, kriebelt dit een beetje?). Dolfijnen hebben ook een mooie snuit. Beweeg je neusje eens. Stel je voor dat je een andere dolfijn tegenkomt onder water en je doet neuze-neuze met jouw dolfijnenvriendje . Tintelt jouw neusje nu ook een beetje na deze hartverwarmende aanraking? Dolfijnen spelen de hele dag door! Het leukste vinden ze naast een boot zwemmen, want dan gaat het water lekker snel en dan zwemmen de dolfijnen op en neer naast de snelle boot. Ze springen in de lucht en plonsen dan weer in het water. Ze dansen en spelen in het water… plets plets plets! Je mag nu ook spelen. Gooi je knuffelbeer zachtjes en liefdevol in de lucht en vang hem dan weer op. Of je kan je knuffelbeer in je handen nemen en ermee rond zwemmen. En wat maken de dolfijnen plezier! Ze spelen, lachen en maken kreetjes van vreugde. Welk geluid maken dolfijnen? Misschien kan je dat geluid wel eens proberen na te doen? Doe dit zolang als goed voelt voor jezelf. Je bent een beetje moe geworden van al dat neuze-neuze doen en springen en spelen in het water. Sluit je ogen en zeg je dolfijnenvriendjes goeiedag en word weer jezelf... Ga liggen op het strand… Voel het zand onder je lichaam en de zon op je huid… Luister naar het ruisen van de zee… (Leg opnieuw het liedje op). En lig daar zolang je wil… Als je er klaar voor bent, beweeg dan je vingers en tenen… rek je uit… rol zachtjes op je zij en kom recht.”
Ga naar buiten en vul de grote emmer/bassin/plastic opbergdoos met water. Doe de zinkende en drijvende voorwerpen/speelgoedjes erin en speel erop los. Maak een verhaal met je figuurtjes. Waar zijn we? Wie is wie en wat doen ze?
We zijn vandaag op de laatste dag van Loeka’s verhaal. Welke dieren heeft Loeka deze week allemaal ontmoet? Laat je kind eerst nadenken en toon pas op het einde bovenstaande foto’s van Lily de vlinder, Jos de schildpad, Sisi de slang, Don de kameleon en Evi de dolfijn. Welk dier vond je het leukste? En wat was zo leuk aan het dier? Maak een tekening van dat dier. Je kan ook een tekening maken van alle dieren die Loeka ontmoette of een leuk stuk van het verhaal. Toon je tekening aan je mama en vertel er maar iets over.
Hou als afsluiter een gezellig picknick in je tuin. Ga met z’n allen op het (picknick)deken zitten of liggen en denk terug aan je week. Geef de praatstok door aan elkaar. Als je de praatstok vast hebt mag alleen jij praten, de anderen mogen dan niets zeggen, enkel naar jou luisteren. Laat iedereen uitpraten. Als het jouw beurt is vertel aan je broer/zus/ouders wat je leuk vond deze week en wat daar zo leuk aan was.